Statut

Created with Sketch.

Cechu Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Gdyni
uchwalony przez Walne Zebranie Delegatów w dniu 20 czerwca 1989 r.
(ze zmianami wprowadzonymi:
uchwałą Nr 2  w dniu 12.06.2000 r., uchwałą Nr 6 w dniu 26.04.2001r., uchwałą Nr 8  w dniu 20.06.2002 r.,  uchwałą Nr 8  w dniu 11.06.2003 r. , uchwałą Nr 8  w dniu 05.06.2007 r., uchwałami  Nr 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 w dniu 20.05.2010 r. , uchwałą Nr 8 w dniu 18.05.2011 r. , uchwałami Nr 8, 9, 10 w dniu 16.04.2014 r., uchwałami Nr 7, 8, 9 w dniu 10.05.2016 r., uchwałą Nr 7 w dniu10.05.2017 r., uchwałą Nr 1 w dniu 23.10.2019 r., uchwałami Nr 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 w dniu 12.10.2021 r.  – tekst jednolity.)

I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

  1. Cech jest, z zastrzeżeniem § 6 ust. 2, dobrowolną organizacją samorządu gospodarczego rzemiosła. 
    1. Cech posiada osobowość prawną.
    1. Cech działa na podstawie ustawy o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r. oraz niniejszego statutu.

§ 2

   Cech zrzesza  rzemieślników prowadzących działalność lub mających swoją siedzibę na terenie miasta Gdyni i powiatów sąsiednich.

§ 3

1. Cech nosi nazwę Cech Rzemiosła i Przedsiębiorczości w Gdyni.

    Cech może używać nazwy skróconej: Cech Rzemiosła w Gdyni.

2. Siedzibą Cechu jest: Dom Rzemiosła w Gdyni, przy ul. 10 Lutego 33.

§ 4

1. Cech jest członkiem Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku i może być też członkiem innych organizacji.

2. W przypadku zawarcia porozumienia pomiędzy Zarządem Cechu

a Zarządem Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku – opartego o uprzednie uchwały obu tych organów – Cech z upoważnienia Izby Rzemieślniczej sprawować będzie nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego pracowników młodocianych, zatrudnianych przez członków Cechu.

3. Nadzór, o którym mowa w ust. 2, realizowany jest w szczególności przez:

  1. współpracę z samorządem powiatowym i gminnym, dyrektorami i radami pedagogicznymi szkół zawodowych, w których młodociani pracownicy zatrudniani w celu przygotowania zawodowego realizują kształcenie teoretyczne,
  2. współpracę z organami nadzoru nad warunkami pracy w zakładach szkolących,
  3. przyjmowanie od pracodawców (rzemieślników) szkolących dowodów potwierdzających  spełnianie warunków do szkolenia uczniów,
  4. prowadzenie ewidencji pracodawców (rzemieślników) szkolących uczniów,
  5. prowadzenie ewidencji umów o pracę celem przygotowania zawodowego realizowanego u pracodawców (rzemieślników),
  6. ustalenie osoby, posiadającej przygotowanie pedagogiczne, odpowiedzialnej za nadzór nad przebiegiem przygotowania zawodowego młodocianych w rzemiośle,
  7. organizowanie cyklicznych spotkań instruktażowych z mistrzami szkolącymi,
  8. prowadzenie doradztwa oraz udzielanie informacji na temat zasad prawnych związanych ze szkoleniem zarówno dla szkolących jak
    i szkolonych , prowadzenie mediacji w zakresie sporów wynikłych na tle realizacji procesu szkolenia,
  9. udzielanie informacji o wolnych miejscach do nauki zawodu w zakładach rzemieślniczych, udzielanie pomocy młodocianym pragnącym
    z uzasadnionych przyczyn zmienić miejsce lub profil szkolenia,
  10. promowanie nauki zawodu prowadzonej w rzemieślniczych zakładach przez upowszechnianie informacji o płynących stąd korzyściach dla

szkolących i szkolonych wraz z określaniem praw i obowiązków stron procesu szkolenia,

  1. przygotowywanie, udostępnianie, i informowanie o dokumentacji niezbędnej do realizacji procesu szkolenia i sposobie jej prowadzenia,
  2. organizowanie  w miarę potrzeby  uroczystego podpisywania umów
    o pracę w celu przygotowania zawodowego, połączonego z omówieniem podstawowych praw i obowiązków mistrzów i młodocianych uczniów – przy udziale rodziców.


II. ZADANIA CECHU

§ 5

  1. Zadaniem Cechu jest utrwalenie więzi środowiskowych, postaw zgodnych z zasadami etyki i godności zawodu, prowadzenie na rzecz członków działalności społeczno-organizacyjnej, kulturalnej, oświatowej
    i gospodarczej, a także ochrona praw i reprezentowanie interesów członków wobec organów władzy i administracji rządowej oraz organów jednostek samorządu terytorialnego.
    1. Do zadań Cechu należy w szczególności:

1) utrwalanie więzi środowiskowych i postaw zgodnych z zasadami etyki
i godności zawodowej,

2) prowadzenie wśród członków pracy społeczno-organizacyjnej mającej na celu szerzenie etyki zawodowej oraz prawidłowego i rzetelnego wykonywania zawodu,

3) organizowanie imprez, spotkań i grupowych wyjazdów dla członków Cechu, ich rodzin i uczniów, mających na celu pogłębienie kontaktów
i szeroko rozumianą integrację pomiędzy członkami Cechu, a także wzmacnianie więzi z Cechem i organizacjami samorządu rzemiosła,

4) reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów administracji i sądów oraz organizacji społecznych i gospodarczych,

5) udzielanie członkom porad prawnych, a także doradztwo podatkowe
w zakresie uregulowanym ustawą z dnia 05 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (Dz. U. Nr 102. poz. 475 z póź. zm.)

6) organizowanie pomocy dla byłych członków Cechu – zasłużonych rzemieślników, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji życiowej,

7)  badanie i ocena sytuacji oraz warunków pracy rzemiosła na terenie działania Cechu, stanu wykorzystania jego możliwości usługowych
i produkcyjnych,

8) udzielanie członkom pomocy w drodze udzielania porad i informacji, wystąpień i interwencji,

9)  rozpatrywanie skarg na działalność członków,

10) popieranie i rozwijanie postępu technicznego i gospodarczego
w rzemiośle (w szczególności sprzyjanie wykorzystaniu najnowszych technik informatycznych i medialnych), otaczanie opieką członków pracujących nad wynalazczością i usprawnieniami technicznymi, organizowanie i popieranie klubów postępu technicznego, popieranie rozwoju działalności artystycznej, organizowanie konkursów, wystaw
i pokazów,

11) współdziałanie z jednostkami naukowo-badawczymi, zwłaszcza
w zakresie udostępniania członkom nowych technologii wymiany doświadczeń, projektów wynalazczych wraz z informacją o możliwościach ich zastosowania przez członków,

12) organizowanie pomocy w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych członków i zatrudnionych przez nich pracowników,

  1. propagowanie i organizowanie przygotowania zawodowego,

13 a) wykonywanie, na podstawie upoważnienia Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku, zadań
z zakresu nadzoru nad przebiegiem przygotowania zawodowego
w rzemiośle pracowników młodocianych zatrudnionych w tym celu
w zakładach rzemieślniczych,

14) współpraca z władzami oświatowymi i szkołami zawodowymi
w zakresie dokształcania teoretycznego uczniów szkolnych przez członków,

15) organizowanie pomocy instruktażowej i szkolenia w zakresie BHP oraz warunków sanitarno-epidemiologicznych,

16) organizowanie działalności socjalnej, kulturalnej i oświatowej
dla członków i ich rodzin oraz dla uczniów i pracowników Cechu
i zakładów, a także członków ich rodzin,

17) delegowanie przedstawicieli rzemiosła do organów kolegialnych,
w których udział przedstawicieli rzemiosła przewidują przepisy szczególne oraz do organizacji społecznych, w pracy których uczestniczy rzemiosło,

18) utrwalanie tradycji i historii rzemiosła przez współpracę
z wydawnictwami, muzeami i historykami, oraz wszelkie inne działania mające na celu utrwalenia tradycji i historii rzemiosła,

  1. prowadzenie działalności gospodarczej na rzecz członków i innych podmiotów, przy czym dochód z tej działalności służy realizacji zadań statutowych Cechu i nie może być przeznaczony do podziału między członków Cechu,

19a) dbanie o mienie należące do Cechu, w tym utrzymywanie nieruchomości Cechu w należytym stanie technicznym,

20) prowadzenie obsługi informacyjnej wobec członków Cechu z zakresu spraw dotyczących działalności gospodarczej,

21) wykonywanie innych zadań wynikających   z przepisów szczególnych,

22) pomoc w organizowaniu współpracy z zagranicznymi jednostkami społeczno-gospodarczymi,

23) Cech prowadzi działalność szkoleniową na rzecz członków, a na rzecz innych podmiotów na zasadach określonych w pkt. 19.

III. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 6

1. Członkami Cechu na zasadzie dobrowolności, z zastrzeżeniem ust. 2, mogą być rzemieślnicy prowadzący działalność lub mający siedzibę na obszarze określonym w § 2, a ponadto, za zgodą Zarządu Cechu, członkami Cechu mogą być inne osoby fizyczne wskazane w ustawie
o rzemiośle z dnia 22 marca 1989 r.”

2. Osoba, wykonująca działalność gospodarczą w warunkach określonych ustawą o rzemiośle i zatrudniająca pracowników w celu przygotowania zawodowego w rzemiośle, obowiązana jest uzyskać członkostwo Cechu,
o ile nie jest członkiem Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Gdańsku, a działalność tę prowadzi w granicach administracyjnych obszaru działania Cechu, określonych w § 2.

  • Osoby, które nabyły członkostwo Cechu na podstawie przepisów obowiązujących przed wejściem w życie niniejszego statutu, zachowują swoje uprawnienia członkowskie do czasu ich ustania, w przypadkach określonych w statucie.
  • Członkowie Cechu, którzy zgodnie z obowiązującymi przepisami zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej zobowiązani są poinformować o tym fakcie Zarząd Cechu w terminie 14 dni od daty rozpoczęcia  zawieszenia. Z dniem zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej Członkowie ci stają się członkami Cechu na czas określony równy okresowi zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej. Po wykazaniu przez członka Cechu ponownego rozpoczęcia działalności gospodarczej staje się on ponownie członkiem Cechu na czas nieokreślony. W razie niewykazania ponownego rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej w terminie 14 dni od daty zakończenia okresu zawieszenia członkostwo w Cechu ustaje z daniem upływu okresu zawieszenia działalności gospodarczej.

§ 7

1. Warunkiem przyjęcia na członka Cechu jest złożenie deklaracji. Deklaracja powinna być złożona pod rygorem nieważności formie pisemnej. Deklaracja powinna być podpisana przez zainteresowanego, a w przypadku spółek przez wszystkich wspólników spółki cywilnej, spółki jawnej, spółki komandytowej lub spółki komandytowo – akcyjnej oraz członka Cechu jako osoby wprowadzającej. W przypadku jednoosobowych spółek kapitałowych będących rzemieślnikami deklaracja powinna być podpisana przez organ upoważniony do reprezentacji zgodnie z zasadami reprezentacji tej spółki oraz członka Cechu jako osoby wprowadzającej. Deklaracja powinna zawierać: imię i nazwisko (imiona i nazwiska wspólników), nazwę działalności lub firmę spółki, posiadane kwalifikacje, adres zamieszkania (adresy zamieszkania wspólników), adres (siedzibę) prowadzonej działalności gospodarczej.

2. Organem uprawnionym do przyjmowania członków jest Zarząd Cechu.

3. Uchwała w sprawie przyjęcia powinna być podjęta najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia     złożenia deklaracji.

4.Osoby, które nabyły członkostwo w Cechu z mocy ustawy
o wykonywaniu i organizacji rzemiosła zachowują uprawnienia członkowskie jeżeli spełniają warunki określone w art. 2 ustawy z dnia
23 marca 1989 r. o rzemiośle.

§ 8

1. O decyzji przyjęcia lub odmowy przyjęcia na członka Cechu zawiadamia się pisemnie zainteresowanego w ciągu 14 dni od dnia jej podjęcia. Zawiadomienie o odmowie przyjęcia powinno zawierać uzasadnienie.

2. Od odmownej decyzji zainteresowanemu służy odwołanie do walnego zgromadzenia w ciągu 14 dni od daty doręczenia. Odwołanie powinno być rozpatrzone przez walne zgromadzenie na najbliższym zgromadzeniu, nie później niż w ciągu roku od daty jego złożenia.

§ 9

1.   Członkowie mają prawo:

  1. korzystania z pomocy i świadczeń cechu w zakresie określonym w § 5 statutu,
  2. wybierania i wybieralności do organów   Cechu,
  3. zgłaszania wniosków zmierzających do usprawnienia działalności Cechu,
  4. wnoszenia odwołań od uchwał Cechu – dotyczących praw członka – do walnego zgromadzenia,
  5. obecności na obradach organów Cech przy rozpatrywaniu odwołań stawianych im zarzutów i skarg oraz udzielania wyjaśnień,
  6. wglądu w protokoły walnych zgromadzeń i roczne sprawozdania Zarządu Cechu, protokoły i pisma pokontrolne oraz sprawozdania
    z wykonania zaleceń,
  7. uzyskiwanie od organów Cechu – na walnych zgromadzeniach, zebraniach sekcji cechowych lub innych formach informacji
    o działalności  z dnia 23.05.1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz. U. Nr 55, poz. 235 z póź. zm.) Cechu, jego wynikach i zamierzeniach.

2. Nie ma prawa wybieralności członek Cechu, który:

  1. został pozbawiony praw publicznych prawomocnym orzeczeniem sądu
    powszechnego,
  2. został pozbawiony praw wybieralności prawomocnym orzeczeniem sądu cechowego,
  3. zalega z wpłacaniem składki cechowej powyżej trzech miesięcy, pomimo wezwania  o jej uregulowanie w dodatkowym terminie określonym przez Zarząd Cechu,
  4. zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.

§ 10

Członkowie Cechu obowiązani są:

  1. przestrzegać prawo, postępować zgodnie z zasadami etyki zawodowej
    i godności zawodowej oraz zasadami współżycia społecznego,
  2. stosować się do przepisów statutu oraz uchwał organów organizacji rzemieślniczych,
  3. regularnie wpłacać składki cechowe w obowiązującej wysokości,
  4. poddawać kontroli działalność swego zakładu w zakresie przestrzegania zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła,
  5. podnosić jakość usług oraz kulturę obsługi klientów,
  6. rzetelnie, sumiennie i terminowo wykonywać zlecone przez klientów prace, a w razie reklamacji w ten sam sposób rozpatrywać je i załatwiać,
  7. zachować więź członkowską przez uczestniczenie w zebraniach zwoływanych przez sekcję zawodową lub Zarząd Cechu oraz czynne włączenie się w życie organizacyjne Cechu.

§ 11

Członek Cechu jest obowiązany w ciągu 14 dni zawiadomić Cech
o zaniechaniu wykonywania rzemiosła lub innych zmianach
w prowadzonej działalności, jeżeli naruszają one zasady przewidziane
w ustawie o rzemiośle lub niniejszego statutu, a także o przeniesieniu siedziby zakładu lub zmianie miejsca zamieszkania.

§ 12

Członkostwo w cechu ustaje na skutek:

  1. wystąpienia,
  2. wygaśnięcia członkostwa,
  3. wykreślenia,
  4. wykluczenia, o którym mowa w § 45 statutu.

§ 13

  1. Członek cechu może wystąpić z niego za wypowiedzeniem,
    z zastrzeżeniem § 6 ust. 2. Wypowiedzenie powinno być dokonane pod rygorem nieważności w formie pisemnej.
  2. Wystąpienie członka z Cechu następuje po upływie 3-miesięcznego okresu od dnia zgłoszenia pisemnego wypowiedzenia do Zarządu cechu, licząc
    od końca miesiąca, w którym nastąpiło wypowiedzenie. Termin ten może zostać skrócony w przypadku porozumienia się występującego członka
    z Zarządem Cechu.

§ 14

Wygaśnięcie członkostwa następuje w przypadku:

  1. śmierci członka,
  2. nie opłacania składek członkowskich ponad 1 rok pomimo wezwań,
  3. uporczywego nie przestrzegania § 10 pkt 7 statutu.

§ 15

1. Wygaśnięcie członkostwa stwierdza Zarząd w drodze  uchwały.

2. O wygaśnięciu członkostwa, z powodów określonych w § 14 pkt 2 i 3, Cech jest zobowiązany powiadomić:

  1. zainteresowanego listem  za potwierdzeniem odbioru w ciągu 14 dni
    od daty podjęcia  uchwały przez Zarząd,
  2. uchwała w sprawie określonej w ust. 2 staje się skuteczna z datą doręczenia zainteresowanemu. Zawiadomienie, zwrócone na skutek nie zgłoszenia przez członka zmiany podanego przez niego adresu, ma moc prawną doręczenia.

§ 16

Wykreślenie członka z Cechu następuje w przypadku utraty przez niego statutowych uprawnień do zrzeszenia się w Cechu.

§ 17

Uchwałę o wykreśleniu członka podejmuje Zarząd Cechu.


§ 18

  1. O wykreśleniu członka Cech obowiązany jest powiadomić zainteresowanego listem za potwierdzeniem odbioru  w ciągu 14 dni
    od daty podjęcia uchwały oraz podać uzasadnienie wraz z pouczeniem
    o możliwości odwołania się.
  2. Uchwała w sprawach określonych w ust. 1 staje się skuteczna z datą doręczenia zainteresowanemu zawiadomienia o wykreśleniu wraz
    z uzasadnieniem. Zawiadomienie zwrócone na skutek nie zgłoszenia przez członka zmiany podanego przez niego adresu ma moc prawną doręczenia.
  3. Członkowi wykreślonemu przysługuje prawo odwołania się w sposób
    i terminie określonym w § 60 statutu.
  4. Członek wykreślony ma prawo być obecny na walnym zgromadzeniu
    w czasie rozpatrywania jego odwołania i popierać je oraz składać wyjaśnienia.
  5. O terminie walnego zgromadzenia, na którym ma być rozpatrzona sprawa odwołującego się, powinien być on zawiadomiony przez zarząd
    pod wskazanym przez siebie w odwołaniu adresem w sposób określony
    w § 27 ust. 1 statutu.
  6. W przypadku uwzględnienia przez walne zgromadzenie odwołania
    od uchwały zarządu w sprawie wykreślenia – zainteresowany zachowuje ciągłość członkostwa w cechu.

§ 19

  1. Wysokość składki cechowej ustala walne zgromadzenie uwzględniając finansowanie działalności organizacyjno-samorządowej cechu i inne jego wydatki oraz wydatki na działalność statutową właściwej Izby Rzemieślniczej i Związku Rzemiosła Polskiego. O wysokości składki cechowej, Cech zawiadamia członków ze wskazaniem podstawy obliczenia składki oraz terminów jej płatności.
  2. Nieuregulowane w ciągu trzech miesięcy składki podlegają wyegzekwowaniu w drodze sądowej po uprzednim wezwaniu do ich dobrowolnego zapłacenia w terminie określonym przez Zarząd Cechu.

§ 20

  1. Uchwałą walnego zgromadzenia można nadać godność:

     „honorowego starszego cechu” lub „honorowego członka cechu” osobom, które położyły szczególne zasługi dla Cechu lub rozwoju rzemiosła, a nie prowadzą zakładów rzemieślniczych.

  • Osoby posiadające tytuły honorowe moją prawo brać udział w walnym zgromadzeniu z głosem doradczym oraz korzystać ze świadczeń socjalnych i kulturalnych cechu w zakresie przysługującym członkom.
  • Na wniosek osoby zainteresowanej, która była członkiem Cechu przez okres co najmniej 10 lat, lecz jej członkostwo ustało w związku z przejściem na rentę lub emeryturę, Zarząd może w drodze uchwały przyznać tej osobie status „Seniora Cechu”. Do Seniora Cechu stosuje się odpowiednio następujące przepisy Statutu:  §7, § 8 ust. 1, §9 ust. 1 pkt. 1), §10 pkt. 1), § 12, § 13, §14, § 15 i § 19.”

IV. ORGANY CECHU

§ 21

  1. Organami cechu są:

A. Walne Zgromadzenie Członków,
B. Zarząd,
C. Komisja Rewizyjna,
D. Sąd Cechowy.

  • Członek Cechu może być wybrany tylko do jednego z organów wymienionych w ust. 1 lit. B, C, i D.
  • Osoba pełniąca funkcję w organach statutowych ma obowiązek przy pełnieniu tej funkcji przestrzegać przepisów prawa, statutu i uchwał organów  Cechu, postępować sumiennie i uczciwie, zgodnie z zasadami współżycia społecznego i interesem reprezentowanego środowiska.
  • Wybory starszego cechu oraz do organów, o których mowa w ust.
    1 dokonywane są w głosowaniu tajnym spośród nieograniczonej liczby kandydatów. Odwołanie członka organu następuje także w głosowaniu tajnym.

4 a. Kandydaci na starszego cechu oraz kandydaci do organów, o których mowa w ust. 1, składają pisemne oświadczenie o spełnianiu warunków statutowych co do posiadania biernego prawa wyborczego, a także oświadczenie o nie zaleganiu ze składkami cechowymi .

  • Przy obliczaniu wymaganej większości głosów dla podjęcia przez organ Cechu uchwały uwzględnia się tylko głosy oddane za i przeciw uchwale.
  • Za udział w czynnościach podejmowanych na wyjeździe przez członków Cechu, delego­wa­nych przez  Zarząd, przysługuje zwrot kosztów
    wg obowiązujących przepisów.

7. Członkom Zarządu, zastępcom członków Zarządu, członkom Komisji
    Rewizyjnej i Sądu Cechowego przysługuje zwrot kosztów poniesionych
   w związku z pełnieniem przez nich funkcji, wypłacanych w formie diety
   miesięcznej lub diety za udział w posiedzeniu. Wysokość i formę diet ustala
   Walne Zgromadzenie w drodze uchwały.

A.  WALNE ZGROMADZENIE CZŁONKÓW

§ 22

Walne Zgromadzenie Członków jest najwyższym organem cechu powołanym do podejmowania uchwał w sprawach należących do jego zakresu działania.

§ 23

  1. Do zakresu działania walnego zgromadzenia należy:
    1. uchwalenie statutu i jego zmian,
    1. wybór i odwoływanie starszego cechu i pozostałych członków Zarządu, przewodniczących i pozostałych członków Komisji Rewizyjnej i Sądu Cechowego oraz zastępców członków,

2a) wybór uzupełniający do organów Cechu,

  • określanie wysokości składek cechowych, a także zasad dobrowolnych świadczeń członków Cechu na określone cele,
    • uchwalanie planów i programów rozwo­ju rzemiosła, planów finansowych oraz podziału nadwyżki budżetowej cechu,
    • ustalanie zasad gospodarki finansowej,
    • rozpatrywanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej, zatwierdzanie sprawozdań rocznych i bilansów oraz podejmowanie uchwał
      co do wniosków członków Cechu, Zarządu i Komisji Rewizyjnej w tych sprawach i udzielania absolutorium członkom Zarządu,
    • podejmowanie uchwał w sprawie nabycia, zbycia lub obciążenia nieruchomości,
    • podejmowanie uchwał o przystąpieniu do organizacji samorządu rzemiosła i innych organizacji lub wystąpieniu z nich,
    • upoważnianie Zarządu do zaciągania pożyczek oraz zbywania ruchomości Cechu mających wartość historyczną, artystyczną i naukową, w oparciu
      o konkretnie umotywowany wniosek,
    •  uchwalenie regulaminu obrad walnego zgromadzenia oraz regulaminu wyborczego,
    •  nadawanie godności „ honorowego starszego cechu” i „honorowego członka cechu”,
    •  rozpatrywanie odwołań członków cechu od uchwał Zarządu Cechu,
    •  wybieranie delegatów na zjazd delegatów samorządu rzemiosła,
    •  podejmowanie uchwał w innych sprawach przedstawionych
      do rozpatrywania w trybie przewidzianym w statucie.
  • Walne zgromadzenie może upoważnić Zarząd do podejmowania decyzji określonych w ust. 1 pkt 3 i 5.

§ 24

  1. Odwołanie członka Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Sądu Cechowego – przed upływem kadencji – może nastąpić przez walne zgromadzenie większością 2/3 głosów, oddanych w głosowaniu tajnym.
    1. Jeżeli liczba członków danego organu Cechu ulegnie w trakcie trwania kadencji trwałemu zmniejszeniu w stosunku do liczby określonej
      w statucie, a nie będzie możliwości uzupełnienia składu tego organu poprzez wejście do niego zastępców członków, to na wakujące miejsca w tym organie walne zgromadzenie wybierze nowych jego członków i ich zastępców. Nowi członkowie i ich zastępcy, wraz z pozostałymi członkami organu, będą pełnić funkcję do końca kadencji.

§ 25

1. Jeżeli Cech liczy więcej niż 180 członków – Walne Zgromadzenie Członków jest zastąpione Walnym Zgromadzeniem Delegatów.


2. Delegatów wybierają sekcje zawodowe na okres kadencji Zarządu
w następującej ilości:


1 – 4 członków sekcji zawodowej         – 1 delegat,

5 – 8 członków sekcji zawodowej         – 2 delegatów,

9 – 12 członków sekcji zawodowej       – 3 delegatów,

13 – 16 członków sekcji zawodowej     – 4 delegatów,

17 – 20 członków sekcji zawodowej     – 5 delegatów,

21 – 24 członków sekcji zawodowej     – 6 delegatów,

25 – 28 członków sekcji zawodowej     – 7 delegatów,

29 – 32 członków sekcji zawodowej     – 8 delegatów,

33 – 36 członków sekcji zawodowej     – 9 delegatów,

37 – 40 członków sekcji zawodowej     –10 delegatów,

i dalej według tej zasady.

2a.  Członek Cechu wybrany w trybie ust. 2 ma obowiązek wykazania  – po dokonaniu wyboru na Delegata – aktualnymi dokumentami z ewidencji działalności gospodarczej i ZUS, że posiada uprawnienia do zrzeszania się w Cechu.

  1. Do Walnego Zgromadzenia Delegatów zastępującego Walne Zgromadzenie Członków stosuje się odpowiednie przepisy niniejszego rozdziału.

§ 26

  1. Walne zgromadzenie zwoływane jest przynajmniej jeden raz w roku, najpóźniej w ciągu 6-ciu miesięcy po upływie roku kalendarzowego. Walne zgromadzenie, zwołuje, na podstawie uchwały Zarządu, starszy cechu lub w jego  zastępstwie podstarszy cechu.
  2. Ponadto Zarząd powinien podjąć uchwałę o zwołaniu walnego zgromadzenia na żądanie:
    1. Komisji Rewizyjnej,
    1. izby rzemieślniczej,
    1. ¼ ogólnej liczby członków Cechu lub delegatów.
      1. Żądanie zwołania walnego zgromadzenia powinno być złożone na piśmie z podaniem celu jego zwołania.
      1. W przypadkach wskazanych w ust. 2 walne zgromadzenie powinno odbyć się w ciągu 6 tygodni od daty złożenia żądania. Jeżeli to nie nastąpi, walne zgromadzenie może zwołać Komisja Rewizyjna, izba rzemieślnicza lub ¼ ogólnej liczby członków Cechu lub delegatów.
      1. W razie braków w składzie Zarządu uniemożliwiających podjęcie uchwały o zwołaniu walnego zgromadzenia, zostaje ono zwołane uchwałą Komisji Rewizyjnej lub uchwałą ¼ ogólnej liczby członków Cechu lub delegatów.

§ 27

  1. O czasie, miejscu i porządku obrad walnego zgromadzenia zawiadamia
    się wszystkich delegatów i izbę rzemieślniczą listem poleconym lub innym sposobem z potwierdzeniem odbioru co najmniej na 14 dni przed terminem walnego zgromadzenia. Pozostałych członków w terminie 14 dni przez wywieszenie zawiadomienia i porządku obrad na tablicy ogłoszeń
    w siedzibie Cechu.

1 a. Delegaci, którzy wyrażą w formie pisemnej zgodę na przesyłanie im wyłącznie pocztą elektroniczną zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1 powyżej, mogą być zawiadamiani o czasie, miejscu i porządku obrad walnego zgromadzenia listami e-mail wysłanymi, co najmniej na 14 dni przed terminem walnego zgromadzenia, na podane przez nich w formie pisemnej adresy. W przypadku wysłania zawiadomienia w sposób określony w zdaniu poprzedzającym możliwe jest odstąpienie od zawiadomienia listem poleconym lub innym sposobem z potwierdzeniem odbioru.

  • W zawiadomieniu o walnym zgromadzeniu należy zamieścić również informację o wyłożeniu do wglądu w biurze Cechu – odpowiednie
    do porządku obrad – następujących materiałów:
    • zamknięcia rachunkowego za rok ubiegły,
    • sprawozdania Zarządu,
    • projektów podstawowych uchwał,
    • protokołu poprzedniego walnego zgromadzenia.


§ 28

  1. Walne zgromadzenie otwiera starszy cechu lub podstarszy cechu. Walne zgromadzenie wybiera spośród delegatów Cechu prezydium w składzie: przewodniczący, zastępca przewodniczącego i sekretarz.
  2. Przewodniczący zgromadzenia ma prawo, po uprzednim trzykrotnym upomnieniu, wykluczyć ze zgromadze­nia osoby, które nie stosują
    się do regulaminu walnego zgromadzenia.
  3. Szczegółowe zasady i tryb walnego zgromadzenia określa regulamin przyjęty przez walne zgromadzenie.

§ 29

  1. Walne zgromadzenie zwołane zgodnie z postanowieniem § 27 statutu jest zdolne do podejmowania uchwał w sprawach objętych porządkiem obrad, jeżeli liczba obecnych przy ich podejmowaniu wynosi co najmniej ¼ części delegatów.
  2. W razie nie dojścia do skutku walnego zgromadzenia z powodu braku wymaganej liczby obecnych członków, Zarząd obowiązany jest – nie później niż w ciągu 14 dni zwołać ponownie walne zgromadzenie, które jest prawomocne bez względu na liczbę obecnych.
  3. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, jeżeli statut nie stanowi inaczej.
  4. Uchwały o zmianie statutu, uzupełnieniu porządku obrad oraz
    w sprawach wprowadzonych dodatkowo do porządku obrad wymagają dla swej ważności co najmniej 2/3 głosów.

4a. Uchwały w sprawach wymienionych w § 23 ust.1 pkt 7 wymagają dla swej ważności co najmniej ¾ głosów.

5.  Uchwałą o uzupełnieniu porządku obrad nie może być objęta sprawa zmiany statutu.

  • W głosowaniu na walnym zgromadzeniu biorą udział jedynie delegaci.

§ 30

  1. Uchwały na walnym zgromadzeniu zapadają w głosowaniu jawnym.
    Na żądanie większości obecnych delegatów walne zgromadzenie podejmuje uchwały w głosowaniu tajnym.
  2. Protokół walnego zgromadzenia podpisuje przewodniczący i sekretarz. Protokół ten przechowuje biuro Cechu.

B.  ZARZĄD CECHU

§ 31

Zarząd Cechu jest organem wykonawczym Cechu i ponosi odpowiedzialność za prawidłową jego działalność.

§ 32

  1. Zarząd składa się z 5 osób, w tym ze starszego cechu, 2 podstarszych, sekretarza i skarbnika.

Walne zgromadzenie wybiera oddzielnie: starszego cechu, a pozostałych członków zarządu razem. Jednocześnie walne zgromadzenie wybiera 2 zastępców członków.

Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów. Jedynie w przypadku wyboru starszego cechu nie mniejszej niż 50%   głosów plus jeden głos.

  • Zarząd na pierwszym posiedzeniu wybiera 2 podstarszych, sekretarza
    i skarbnika.
  • Kadencja zarządu trwa 4 lata.
  • Do Zarządu Cechu mogą być wybierani jedynie delegaci Cechu.
  • Kandydatem na Starszego Cechu może być delegat posiadający przynajmniej kwalifikacje mistrzowskie, który prowadzi warsztat rzemieślniczy co najmniej 10 lat oraz przez 4 lata pełnił funkcję w organach samorządowych rzemiosła.
  • Kandydatem do Zarządu może być delegat, który przynajmniej przez okres 5 lat prowadził zakład rzemieślniczy oraz powinien posiadać co najmniej
    4 letni okres członkostwa w Cechu.
  • Walne zgromadzenie może odwołać tych członków Zarządu, którym
    nie udzielono absolutorium.

§ 33

  1. W razie ustąpienia lub odwołania członka  Zarządu przed upływem kadencji, do Zarządu Cechu wchodzi do końca kadencji zastępca członka w kolejności otrzymanej ilości głosów, a w przypadku równości głosów – wg kolejności umieszczenia na liście. W przypadku ustąpienia
    lub odwołania starszego cechu, do czasu wyboru przez najbliższe walne zgromadzenie zastępuje go podstarszy.
    1. Zasada określona w ust. 1 ma również zastosowanie do członka Zarządu, którego członkostwo w Cechu ustało z przyczyn wymienionych w § 12.

§ 34

Zarząd prowadzi wszystkie sprawy Cechu, z wyjątkiem zastrzeżonych
do kompetencji innych organów Cechu.

§ 35

  1. Do zakresu działania Zarządu należy kierowanie całokształtem działalności Cechu, a w szczególności:
  1. reprezentowanie interesów członków wobec terenowych organów administracji i sądów, organizacji społecznych i gospodarczych,
    1. gospodarowanie funduszami i majątkiem cechu, z zastrzeżeniem uprawnień walnego zgromadzenia wskazanych w § 23,
    1. zwoływanie walnych zgromadzeń i przygotowanie wniosków
      na te zgromadzenia,
    1. powoływanie komisji spośród członków cechu, na okres kadencji zarządu,
    1. realizowanie ustalonych zasad współdziałania z organizacjami  rzemieślniczymi,
    1. powoływanie i odwoływanie kierownika biura Cechu,
    1. rozpatrywanie i rozstrzyganie skarg i wniosków, a zwłaszcza skarg klientów na niewłaściwe lub nieterminowe wykonywanie zamówień przez członków cechu,
    1. ustalanie opłat za świadczenia Cechu, a także  zakładowego systemu wynagradzania,
    1. przyjmowanie oraz wykreślanie członków Cechu, a także stwierdzanie wygaśnięcia członkostwa  z powodów określonych w § 14 statutu

§ 36

  1. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej raz na miesiąc.
  2. Na wniosek Komisji Rewizyjnej posiedzenie Zarządu powinno odbyć
    się w możliwie najkrótszym terminie, jednak nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.

§ 37

  1. Posiedzenie Zarządu Cechu zwołuje starszy cechu lub podstarszy.
  2. O czasie i miejscu posiedzeń Zarządu powiadomieni są na 7 dni przed terminem wszyscy członkowie Zarządu.
  3. W posiedzeniach Zarządu może uczestniczyć Dyrektor biura Cechu
    z głosem doradczym.

§ 38

  1. Uchwały Zarządu mogą być podejmowane przy obecności co najmniej połowy statutowej liczby członków, w tym starszego lub podstarszego cechu.
  2. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów. Przy równej liczbie głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia zarządu.
  3. Szczegółowe zasady i tryb pracy Zarządu i jego komisji określają regulaminy uchwalone przez zarząd.
  4. W sytuacjach wyjątkowych, które uniemożliwiając lub znacznie utrudniają odbycie posiedzenia Zarządu w formie stacjonarnej, na podstawie decyzji Starszego Cechu lub w jego zastępstwie dwóch Podstarszych, może się ono odbyć w formie zdalnej (on-line).

C. KOMISJA REWIZYJNA

§ 39

  1. Komisja Rewizyjna jest organem kontrolującym całokształt działalności cechu.
  2.  Komisja Rewizyjna składa się z przewodniczącego i 2 (dwóch) członków wybranych przez Walne        Zgromadzenie spośród członków Cechu
    na okres kadencji Zarządu. Walne Zgromadzenia wybiera oddzielnie Przewodniczącego, a pozostałych członków razem. Warunkiem wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów.
  3. Członkowie komisji wybierają spośród siebie zastępcę przewodniczącego  i sekretarza.

§ 40

  1. Do zadań Komisji Rewizyjnej należy:
    1. badanie przynajmniej raz na pół roku działalności statutowej Cechu,
    1. badanie rocznych sprawozdań finansowych /bilansów/ oraz zgłaszanie walnemu zgromadzeniu wniosków w tych sprawach,
    1. składanie walnemu zgromadzeniu sprawozdań z dokonywanych czynności,
    1. przedkładanie walnemu zgromadzeniu wniosków o udzielenie absolutorium Zarządowi,
    1. wydawanie zaleceń Zarządowi w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
  • Szczegółowe zasady i tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin opracowany przez Komisję powołaną przez Zarząd i uchwalony przez walne zgromadzenie.

D.  SĄD CECHOWY

§ 41

Członkowie cechu podlegają odpowiedzialności dyscyplinarnej
za naruszenie postanowień statutu, zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła.

§ 42

1. Sąd Cechowy składa się z 3 (trzech) członków, w tym z przewodniczącego,
   wybranych przez Walne Zgromadzenie spośród delegatów Cechu
    na okres kadencji Zarządu. Walne Zgromadzenie wybiera oddzielnie
   przewodniczącego Sądu, a pozostałych członków razem. Warunkiem
   wyboru jest uzyskanie największej liczby głosów.

2. Członkiem Sądu Cechowego może zostać delegat, który posiada
    kwalifikacje mistrzowskie lub posiada tytuł równorzędny z tytułem
    Mistrza oraz prowadzi warsztat    rzemieślniczy co najmniej 5 (pięć) lat.





§ 43

  1. Sąd Cechowy rozpatruje sprawy na wniosek Zarządu lub z własnej inicjatywy.
  2. Sąd Cechowy orzeka w składzie co najmniej połowy statutowej liczby członków, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy.

§ 44

  1. Sąd Cechowy może orzekać następujące kary:
    1. upomnienie,
    1. naganę,
    1. pozbawienie prawa do korzystania z określonych świadczeń Cechu
      na okres do 1 roku,
    1. pozbawienie prawa wybieralności do organów cechowych na okres
      do 4 lat,
    1. wykluczenie.
      1. W przypadku rozpatrywania sprawy członka Sąd Cechowy może – niezależnie od orzeczenia kary – zgłaszać wnioski o odwołanie z pełnionej funkcji w organach statutowych organizacji rzemieślniczych.
      1. W przypadku rozpatrywania sprawy powstałej wskutek skarg osób korzystających ze świadczeń członka i uznanie skargi za zasadną, Sąd niezależnie od orzeczenia kary może zobowiązać naprawienie wyrządzonej szkody materialnej.

§ 45

  1. Wykluczenie członka z Cechu może nastąpić jedynie z ważnych przyczyn w przypadku gdy z jego winy dalsze członkostwo sprzeczne jest
    z postanowieniami statutu Cechu lub zasadami współżycia społecznego. Przed podjęciem decyzji o wykluczeniu członka z cechu Sąd zasięga obligatoryjnie opinii radcy prawnego.
  2. Za ważną przyczynę wykluczenia należy uznać w szczególności:
    1. popełnienie przestępstwa w celu uzyskania korzyści materialnych
      lub z innych niskich pobudek, jeżeli przestępstwo zostało stwierdzone prawomocnym orzeczeniem sądu,
    1. umyślne działanie na szkodę Cechu,
    1. uporczywe niewykonywanie podstawowych obowiązków członkowskich,
    1. naruszenie zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła.



§ 46

  1. Od orzeczenia Sądu Cechowego służy odwołanie do rzemieślniczego sądu odwoławczego, działającego w organizacji, której Cech jest członkiem,
    w ciągu 1 miesiąca od doręczenia orzeczenia.
  2. Orzeczenia rzemieślniczego sądu odwoławczego są ostateczne.

§ 47

Wykonywanie prawomocnych orzeczeń Sądu należy do Zarządu Cechu.

§ 48

Szczegółowe postanowienie dyscyplinarne określa regulamin uchwalony przez  walne zgromadzenie.

V.  SEKCJE ZAWODOWE

§ 49

  1. Członkowie Cechu wykonujący jednakowe lub pokrewne rzemiosła mogą tworzyć sekcje zawodowe.
  2.  Delegatów na walne zgromadzenie wybierają sekcje zawodowe.
  3. Powoływanie, łącznie albo znoszenie sekcji należy do właściwości Zarządu.
  4. Pierwsze zebranie sekcji zwołuje Zarząd Cechu. Zebranie wybiera zarząd sekcji (przewodniczącego, jego zastępcę, sekretarza). Kadencja zarządu sekcji trwa 4 lata i kończy się wraz z wyborem nowego zarządu sekcji. Zebranie wyborcze do zarządu sekcji musi być zwołane nie później niż na 1 miesiąc przed walnym zgromadzeniem, na którym wybiera się członków organów Cechu na nową kadencję. Kadencja zarządu sekcji trwa niezależnie od kadencji zarządu Cechu. W razie ustąpienia lub odwołania przez zebranie członka zarządu sekcji przed upływem kadencji, na jego miejsce wchodzi osoba wybrana przez najbliższe zebranie sekcji. Zakres zadań zarządu sekcji określa Zarząd Cechu.

4 a. Zasada określona w ust. 4 ma również zastosowanie do członka zarządu sekcji, którego członkostwo w Cechu ustało z przyczyn wymienionych w § 12.

4 b. W sekcjach, w których liczba członków nie przekracza 25 osób, Zarząd
       jest   dwuosobowy i składa się z przewodniczącego oraz jego zastępcy.

  • Do zadań sekcji należy:
    • oddziaływanie na rzemieślników w kierunku zapewnienia prawidłowego wykonywania zadań społeczno-gospodarczych rzemiosła,
    • prowadzenie działalności mającej na celu podnoszenie etyki zawodowej rzemiosła,
    • wnioskowanie w sprawach rozwoju rzemiosła danego regionu
      lub zawodów,
    • otaczanie opieką uczniów pobierających naukę zawodu oraz udzielanie pomocy rzemieślnikom prowadzącym nowe zakłady rzemieślnicze,
    • aktywizowanie rzemieślników do udziału w czynach społecznych
      i pracach samorządowych.
  • Ewentualne wydatki sekcji pokrywane są w ramach planu finansowego cechu.
  • Członek zarządu sekcji może uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu Cechu z głosem doradczym. Sekcje nie mają uprawnień do występowania
    na zewnątrz, a opinie swe i postulaty przedstawiają Zarządowi Cechu.

 

VI. KOMISJE ZARZĄDU CECHU

§ 50

  1. Dla wykonania zadań Cechu, zwłaszcza w zakresie szerzenia zasad etyki zawodowej i rzetelnego wykonywania rzemiosła oraz właściwego rozpatrywania skarg na działalność zrzeszonych członków, Zarząd Cechu może powołać komisje problemowe.
  2. Komisje mają charakter doradczy i opiniujący, a wnioski ze swych czynności przedstawiają zarządowi.
  3. Kadencja komisji jest równa kadencji Zarządu.

§ 51

  1. W skład komisji powoływani są członkowie odznaczających się wysokim poziomem etyki zawodowej i kwalifikacji zawodowych.
  2. Komisje mogą korzystać, za zgodą Zarządu z opinii rzeczoznawców.

§ 52

Tryb pracy i szczegółowe zadania komisji określa Zarząd Cechu.


 

1.     VII. GOSPODARKA FINANSOWA CECHU

§ 53

  1. Środki finansowe Cechu stanowią składki członkowskie, opłaty
    za świadczenia cechu, dobrowolne świadczenia rzemieślników cechu
    oraz inne wpłaty.
  2. Gospodarka finansowa Cechu prowadzona jest w oparciu o plany finansowe uchwalone przez walne zgromadzenie cechu. Zasadą gospodarki finansowej jest samowystarczalność Cechu.
  3. Zasady gospodarki finansowej Cechu uchwalane są  zgodnie z przepisem
    § 23 ust. 1 pkt. 3, 5 i ust. 2.

§ 54

Cech uczestniczy w kosztach działalności samorządowo-organizacyjnej izby rzemieślniczej i Związku Rzemiosła Polskiego oraz w finansowaniu funduszów scentralizowanych przeznaczonych na cele rozwoju rzemiosła, potrzeby oświatowe, społeczno-wychowawcze i socjalne ogółu rzemiosła na zasadach określonych przez Związek Rzemiosła Polskiego.

VIII. BIURO CECHU

§ 55

  1. Dyrektor biura cechu kieruje pracą biura, przygotowuje materiały
    na posiedzenia organów Cechu oraz czuwa nad wykonaniem uchwał organów Cechu.
  2. Dyrektor biura jest odpowiedzialny z przestrzeganie w działalności Cechu obowiązujących przepisów.
  3. W przypadku gdy wykonanie uchwał lub decyzji organów Cechu mógłby spowodować naruszenie prawa, dyrektor biura cechu powinien wystąpić do organu, który uchwałę lub decyzję podjął o jej zmianę lub uchylenie.
  4. Dyrektor biura bierze udział w obradach walnego zgromadzenia
    oraz w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
  5. Dyrektor biura odpowiada za pracę biura przed Zarządem Cechu.

§ 55 a

Zarząd Cechu może w drodze uchwały wprowadzić  czasowo lub na stałe funkcję zastępcy dyrektora biura. Zastępca dyrektora biura posiada kompetencje dyrektora biura określone w statucie w przypadku niemożności sprawowania funkcji przez dyrektora biura, spowodowanej długotrwałą chorobą albo nie dającym się przewidzieć nagłym zdarzeniem losowym lub inną wyjątkową przyczyną. Zarząd może w każdym czasie
w drodze uchwały znieść funkcję zastępcy dyrektora biura.

§ 56

  1. Dyrektorem biura cechu może zostać osoba posiadająca co najmniej średnie wykształcenie oraz 3-letnią praktykę w organizacjach rzemiosła.
    1. W uzasadnionych przypadkach zarząd cechu może zwolnić kandydata
      na dyrektora biura cechu od warunku posiadania 3-letniej praktyki
      w organizacjach rzemiosła.
  2. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do zastępcy dyrektora biura.

§ 57

Wyznacza się Dyrektora Biura Cechu do dokonywania w imieniu Cechu jako pracodawcy czynności z zakresu prawa pracy.

IX. REPREZENTACJA CECHU

§ 58

Cech reprezentowany jest na zewnątrz przez starszego cechu
lub podstarszego cechu oraz dyrektora biura cechu w zakresie udzielonego mu pełnomocnictwa.

§ 59

  1. Oświadczenie woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych składają starszy i podstarszy lub dwóch podstarszych.

1a.  Pełnomocnictwa do reprezentowania Cechu przed sądami i organami administracji publicznej podpisują starszy i podstarszy lub dwóch podstarszych.

  • Zarząd Cechu może udzielić dyrektorowi biura cechu pełnomocnictwa do dokonywania określonych czynności prawnych związanych
    z kierowaniem bieżącą działalnością Cechu lub jego zakładem, a także pełnomocnictwa do dokonywania czynności określonego rodzaju
    lub czynności szczegółowych.

X. POSTĘPOWANIE ODWOŁAWCZE

§ 60

  1. Od decyzji Zarządu wydanych w sprawach wynikających ze stosunku członkostwa, zainteresowany może wnieść odwołanie do walnego zgromadzenia.
  2. Termin wniesienia odwołania wynosi 14 dni, licząc od daty doręczenia zainteresowanemu decyzji wraz z uzasadnieniem oraz pouczeniem o trybie i terminie odwołania.
  3. Walne zgromadzenie rozpatruje odwołanie na najbliższym zgromadzeniu, lecz nie później niż w ciągu roku od daty otrzymania ich przez Cech.
  4. Organ odwoławczy powinien rozpatrzyć odwołanie wniesione po upływie terminu, jeżeli opóźnienie nie przekracza trzech miesięcy, a odwołujący usprawiedliwił je wyjątkowymi okolicznościami.
  5. Cech obowiązany jest doręczyć odwołującemu odpis uchwały organu odwoławczego wraz z jej uzasadnieniem, w terminie 14 dni od daty podjęcia uchwały.

XI. LIKWIDACJA CECHU

§ 61

Cech przechodzi w stan likwidacji na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, powziętej większością ¾ głosów.